In onze speelgoedkast in de woonkamer is er één (onderverdeeld) vak voor “het wiskundemateriaal”. Stel u daar vooral niks groots bij voor of zo. Dit staat trouwens ook altijd in de kast. Er komt wel eens iets bij waardoor ik het moet herschikken (en weldra misschien uitbreiden), maar waar ik ander speelgoed roteer, doe ik dat bij het rekenmateriaal niet. Er zit ook vaak al iets in hun ochtendmandjes dat met rekenen of getallen te maken heeft. Dit wordt er dan soms bijgenomen of wordt gebruikt als er iets in hun hoofd opkomt waarbij het nuttig is (verderop geef ik een voorbeeld). Ik gebruik het soms ook om een invitation te doen.
Bovenaan staat een doosje met dominostenen. Die worden uiteraard gebruikt om domino te spelen, maar ook met de spookjes (op dit moment in de ochtendmand).
Ernaast liggen een passer en een vouwmeter. Die passer werd al eens gebruikt, maar vinden ze nog moeilijk om te hanteren. Ze zullen dus eerder een sjabloon van een cirkel gebruiken dan de passer. De vouwmeter wordt regelmatig wel eens bovengehaald.
Dan staat er een mandje met figuren. Die horen eigenlijk bij de bordjes ernaast (om na te maken), maar ik gebruikte ze ook al eens in een symmetrieopdracht.
Onderaan staan er drie dingen: een doos met rekenstaafjes, een rekenrek en een bakje met verschillende zaken.
In dat bakje zitten schijfjes (meegebracht van een kienavond) om te tellen en te rekenen. Daarnaast zitten drie verschillende pakjes met kaarten: één met rekensommer op (Fundels), één met gewone speelkaarten en één van Grimms met getallen erop. In dat stukje zitten ook kaartjes van een spel met klokjes om het kloklezen te oefenen. Dan hebben we (reken)dobbelstenen. De laatste twee bevatten houten blokjes met getallen en rekensymbolen en een reeks kaartjes die ik ooit maakte voor de bijles met verschillende soorten getalbeelden erop (van speelkaarten, de klassieke, met vingers en met dobbelstenen).
Er is ook nog een honderdveld, maar dat zit nu in de ochtendmand.
Voila, dat is het materiaal dat wij ter beschikking hebben.