Op Instagram liet ik een paar dagen geleden ons ochtendmandje zien met de vraag of er interesse in was. Dat was er dus vandaar deze post.
Wat is een ochtendmandje?
Heel simpel gezegd is het een mand gevuld met boeken, spelletjes en ander materiaal. Ik gebruik het nadat ik klaar ben met ontbijten. De kindjes zijn dan meestal nog wel aan het eten. Ik lees voor, we spelen een spelletje, zingen liedjes, oefenen iets … Wij vinden het heerlijk om onze dag op die manier te beginnen. Voor ons is het een moment van verbinding (meestal toch). Daarnaast zorgt het er ook voor dat onze voormiddag niet zo lang is/lijkt. Een groot deel van de ochtend zijn we bezig met het ochtendmandje waardoor er al heel wat tijd “gevuld” is.
Het principe is gebaseerd op de morning basket die veel gebruikt wordt in Amerikaanse/Engelstalige gezinnen die aan huisonderwijs doen. Er is een hele website over dat onderwerp te vinden, inclusief podcast.
Wat zit er in ons ochtendmandje?
Eigenlijk kan er echt alles in. Nu, ik zou mezelf niet zijn als ik daar niet wat tijd en moeite in zou steken.
Er zijn een aantal dingen die we bijna elke dag doen. Ik lijst het even op en vermeld er meteen ook de huidige boeken bij ter inspiratie:
- gedichten lezen (bv. uit Lichtjes in je ogen)
- zingen (bv. De zomer van kapitein Winokio)
- prentenboek over een socio-emotioneel thema (bv. Prinses Kevin)
- voorlezen uit een boek met hoofdstukken (bv. Het dikke boek van Vos en Haas)
Wij hebben een aantal gedichtenboeken thuis. Die wissel ik af met boeken uit de bib. Op mijn gsm staat de app van kapitein Winokio. De boeken met bekende kinderliedjes hebben we thuis, maar ook die wisselen we af met boeken uit de bib. Meestal dus van hem, maar soms ook niet.
De prentenboeken in een socio-emotioneel thema wissel ik per week. Ik zoek vooraf in de catalogus van de bib het thema op dat ik wil. Die combineer ik met wat we thuis hebben liggen. In totaal probeer ik een viertal boeken te vinden zodat we een maand rond hetzelfde lezen. Nu is dat thema dus het stereotype beeld doorbreken. Vorige maand was dat geven/lenen/delen. Ik neem meestal een thema dat op dit moment leeft of iets dat actueel is.
Het leesopdrachtje is heel afwisselend en enkel en alleen omdat er interesse is. Soms schrijf ik op een whitebordje een paar woorden met tekeningen erbij die ze dan met elkaar moet verbinden. Soms doe ik hetzelfde, maar met figuurtjes in plaats van tekeningen. Soms schrijf ik een kort en eenvoudig “briefje”. Soms lezen we een meeleesboekje voor kleuters.
Het vaste gedeelte is voor allebei de meisjes grotendeels interessant. Het wisselende gedeelte (komt dadelijk) is meer voor de oudste dochter. De jongste hangt dan meestal nog wel op mijn schoot of loopt in de buurt rond. In de mand zitten ook twee kleurboekjes en wat kleurtjes die ze tijdens het voorlezen kunnen gebruiken.
Daarnaast zijn er thema’s of onderwerpen die afwisselend aan de beurt komen. Er zit meestal van bijna alles wel een boek in de mand, maar we gebruiken die dan niet dagelijks.
- iets rond de natuur (bv. stickerboek Op expeditie Jungle (De link is enkel als voorbeeld want veeeeeeel te duur. Ik vond ons exemplaar toevallig bij Dreamland.) en De mooiste regenwouden)
- iets Frans (momenteel niet)
- iets rond kunst of muziek (momenteel niet)
- iets rond geschiedenis (bv. Reis door de tijd)
- iets rond aardrijkskunde (bv. Samen hier)
- nog iets anders waar interesse in is (Vorige maand was dat bv. een boek over hoe chocolade gemaakt wordt omdat die vraag gesteld werd.)
- onze Geluksboekjes
Hoe zit dat praktisch?
Zoals ik hierboven al zei, eet ik eerst. Ik ben meestal wat sneller klaar dan de meisjes. Zij eten verder terwijl ik begin te lezen. Meestal blijven we een hele tijd aan tafel zitten tussen de ontbijtspullen. We stoppen als we het beu zijn of als we ergens naartoe moeten. In dat laatste geval doen we meestal enkel de vaste dingen. En ook niet altijd allemaal. Voor een gedichtje is er meestal wel tijd, maar de rest lukt niet altijd.